Jak redagować artykuły na stronę www, a jak do newslettera? Jak redagować maile do dziennikarzy? Najczęstsze błędy w komunikacji z mediami. Jak obsługiwać media społecznościowe? Jakiego rodzaju treści tam zamieszczać? Jak przeprowadzać wywiady z własnymi autorami? Na te i wiele innych pytań odpowie podczas praktycznych warsztatów doświadczona dziennikarka prasowa i telewizyjna, blogerka i pisarka – Małgorzata Karolina Piekarska.
Biblioteka Analiz zaprasza do udziału w szkoleniu: „Warsztaty dziennikarskie dla wydawców”.
Warszawa, 7 marca, godz. 9:30-16:30
- Jak redagować artykuły na stronę www, a jak do newslettera
- Jak redagować maile do dziennikarzy
- Najczęstsze błędy w komunikacji z mediami
- Jak obsługiwać media społecznościowe
- Jakiego rodzaju treści tam zamieszczać
- Jak przeprowadzać wywiady z własnymi autorami
Na te i wiele innych pytań odpowie podczas praktycznych warsztatów doświadczona dziennikarka prasowa i telewizyjna, blogerka i pisarka Małgorzata Karolina Piekarska.
Plan warsztatów:
- Jakie są różnice między dziennikarstwem prasowym, telewizyjnym, radiowym i internetowym. Plusy i minusy każdej z tych form dziennikarstwa w kontekście kontaktów wydawców z dziennikarzami
- Jak redagować maile do dziennikarzy. Pokażę konkretne przykłady dobrych i złych maili. Na co zwracać uwagę.
- Najczęstsze błędy w komunikacji z mediami.
- Ćwiczenia w pisaniu maili/informacji prasowych dla mediów
- Jak redagować artykuły na stronę www, a jak do newslettera
- Ćwiczenie – redakcja artykułu na temat konkretnej książki
- Najczęstsze błędy w redagowaniu informacji na temat książek
- Jak obsługiwać media społecznościowe – analiza sytuacji
- Jakie informacje zamieszczać w mediach społecznościowych
- Najczęstsze błędy
- Ćwiczenia – redakcja 3 newsów na media społecznościowe
- Jak przeprowadzać wywiady z własnymi autorami
- Ćwiczenie – ułożenie pytań do wywiadu z autorem
- Czas na wolne wnioski i pytania
Warsztaty prowadzi: Małgorzata Karolina Piekarska – dziennikarka prasowa i telewizyjna, blogerka (autorka popularnego bloga „W świecie absurdów”), pisarka. Od 1996 roku współpracuje z TVP, gdzie emitowane są jej reportaże. Jest związana z TVP Warszawa, TVP Info i TVP regionalna, a szczególnie z programami informacyjnymi. Na antenie TVP Warszawa realizowała programy autorskie: „Dżingiel”, „Patefon”, „Wiarus”, „Detektyw warszawski, czyli na tropie miejskich tajemnic”. W latach 1994-2006 współpracowała z dwutygodnikiem „Cogito”. Publikowane w latach 1998-2005 na łamach pisma felietony „Wzrockowisko” ukazały się drukiem jako książka. Do 2006 roku współpracowała z dwutygodnikiem „Victor gimnazjalista”, na łamach którego publikowała w odcinkach powieści „Klasa pani Czajki”, „Tropiciele” i „Dzika”. W roku 2008 wróciła na łamy Cogito felietonami „Sztuka pisania” a na łamy Victora gimnazjalisty „Muzycznymi podróżami” – krótkimi felietonami o gwiazdach muzyki rozrywkowej. Współpracuje z południowopraskim pismem społeczno-samorządowym „Mieszkaniec”, a także z portalem motoryzacyjnym http://francuskie.pl. W latach 2008-2011 prowadziła rubrykę „Zapytaj Gośkę” w „Magazynie 13-tka”. Autorka książek dla dzieci i młodzieży, których akcja rozgrywa się na Saskiej Kępie, gdzie sama mieszka i skąd pochodzą jej przodkowie. Opublikowała dokumentalną książkę „Dziewiętnastoletni marynarz” – zbiór listów ze Szkoły Morskiej w Tczewie pisanych przez jej stryjecznego dziadka Zbigniewa Piekarskiego. Od wielu lat jeździ po Polsce na spotkania autorskie, a także rozmowy z młodzieżą o uzależnieniach, dojrzewaniu i marzeniach. Prowadzi warsztaty dziennikarskie dla gimnazjalistów i licealistów.
http://www.piekarska.net
blog: http://piekarska.blog.pl
Oficjalny profil na portalu Facebook: http://www.facebook.com/MalgorzataKarolinaPiekarska
„Pierwszą zasadą medycyny jest nie szkodzić, a literatury nie nudzić. Dziennikarstwo powinno łączyć w sobie te dwie cechy.”
To moja teoria dotycząca dziennikarstwa i uznaję ją za pierwszą zasadę dziennikarstwa. Przyznam, że zastosowanie jej w praktyce sprawdza się. Co dokładnie oznaczają słowa? Mam swoich czytelników i nie mam procesów. A te, które miałam – wygrałam.
To motto warsztatów dziennikarskich niech będzie więc przewodnią myślą wszystkich, którzy będą z nich korzystać.
Druga zasada dziennikarstwa jest taka sama, jak dla wszystkich tekstów pisanych. Jest nią wstęp, rozwinięcie i zakończenie, ale to chyba wie każdy, kto w życiu napisał choć jedno wypracowanie. Oczywiście są wyjątki, ale one tylko potwierdzają regułę.
Trzecia zasada dziennikarstwa jest taka, że trzeba wyobrazić sobie czytelnika. Inaczej piszemy dla dziecka, inaczej dla nastolatka, inaczej dla dorosłego, jeszcze inaczej dla robotnika, a zupełnie inaczej dla profesora. Innym językiem posługuje się prasa kobieca, a innym męska. Jeszcze inny język mają pisma wędkarskie, a zupełnie inny erotyczne. Słowem: ustalamy kim jest czytelnik. Dzieckiem? Wędkarzem? Robotnikiem?
A teraz, jeśli już poznałeś te trzy zasady, a chcesz dowiedzieć się więcej, czyli jak pisać, o czym pisać, jak redagować teksty – zgłoś się. Może będziemy mogli ci pomóc.
Termin szkolenia: 7 marca 2015 r., w godz. 9.30-16.30
Miejsce: Warszawa
Koszt udziału jednej osoby: 350 zł od osoby + 23 proc. VAT (koszt obejmuje: udział w szkoleniu, materiały szkoleniowe, serwis kawowy, obiad, certyfikat uczestnictwa). Przy zgłoszeniu minimum 3 osób z danej firmy – koszt uczestnictwa wynosi 300 zł od osoby.
Kontakt w sprawie szkoleń:
Ewa Zając: ewa_zajac@rynek-ksiazki.pl
Ewa Tenderenda-Ożóg: ewa@rynek-ksiazki.pl
tel. 22 828 36 31, tel./ faks 22 827 93 50
www.rynek-ksiazki.pl/szkolenia